sałatka

Fakty i mity na temat diety bezglutenowej

W odżywianiu się, podobnie jak w każdej dziedzinie życia, również pojawiają się nowe trendy, które namawiają do stosowania przeróżnych diet. Jedną z nich jest dieta bezglutenowa. Czy naprawdę jest to sposób na prawidłowe odżywianie? Czy gluten nam szkodzi i powinniśmy wykluczyć z naszego menu produkty, które go zawierają? Zobacz prawdy i mity na ten temat.

Są osoby, którym gluten może zaszkodzić – prawda

Gluten może zaszkodzić osobom, które cierpią na celiakię, czyli nietolerancję glutenu. Takim osobom, nawet niewielka ilość glutenu może wyrządzić krzywdę, więc muszą przestrzegać bardzo ścisłej diety, która całkowicie wyklucza gluten.

Kolejna grupa osób, które powinny zrezygnować z produktów zawierających gluten, to te które zauważyły nadwrażliwość na gluten lub są uczulone na produkty zawierające gluten, na przykład na pszenicę. Wówczas należy przestrzegać diety bezglutenowej, by uniknąć przykrych konsekwencji, jak ból brzucha, wysypka, ból głowy, biegunka, wzdęcia czy ogólne osłabienie i zmęczenie.

Dieta bezglutenowa jest bardzo uboga – mit

Jest wiele produktów, które nie zawierają glutenu jak kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, soczewica, fasola, orzechy, mięso, maniok, sorgo, a także warzywa i owoce. Można z nich przygotować na pewno nie jeden smaczny posiłek. Poza tym w prawie każdym sklepie spożywczym można już kupić bezglutenowe pieczywo, makarony i mąki. Również produkty przetworzone, w których zawartość glutenu nie przekracza 20 mg na kg, uważane są za bezglutenowe i na ich opakowaniach również znajdziesz znaczek przekreślonego kłosa.

Gluten występuje nie tylko w produktach zbożowych – prawda

Wszyscy wiemy, że gluten występuje w zbożach, takich jak pszenica, żyto, orkisz, jęczmień czy owies, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, że gluten może znajdować się również w produktach, które są wzbogacane zbożami i tym samym zawierają gluten. Należą do nich między innymi wędliny, dania instant, lekarstwa, jogurty, lody a nawet suszone owoce. Jeśli więc twój organizm nie toleruje glutenu, powinieneś dokładnie czytać skład na etykietach wszystkich produktów, które kupujesz.

Dieta bezglutenowa jest najlepszym sposobem odżywiania się – mit

Dieta bezglutenowa mogłaby być zdrowa, jeśli zawierałaby jedynie produkty naturalnie pozbawione glutenu, czyli głównie warzywa, owoce i mięso, natomiast jeśli dodamy do niej także produkty o wysokim stopniu przetworzenia, to niestety nie możemy już powiedzieć, że dieta bezglutenowa jest najlepszym sposobem odżywiania się. Produkty te mogą zawierać wiele substancji, które niestety nie są zdrowe, jak wysoka zawartość cukru, syrop glukozowy, substancje zagęszczające oraz wiele innych, których głównym zadaniem jest polepszenie smaku.

Brak glutenu w diecie prowadzi do zmniejszenia wagi ciała – mit

Oczywiście są diety odchudzające, które wykluczają między innymi jedzenie produktów zbożowych, ale nie ma to żadnego związku z zawartym w nich glutenem. Chodzi bardziej o kaloryczność pokarmów oraz przede wszystkim o to, w jakiej ilości je zjadamy, a nie o to czy zawierają gluten czy nie.

Jeśli twój organizm nie buntuje się, gdy dostarczasz mu produkty zawierające gluten, to nie warto eliminować go z twojej diety. Bezglutenowe odżywianie się jest kosztowne i tak naprawdę bezcelowe. Jeśli nie cierpisz na celiakię, czyli nietolerancję glutenu, nie musisz jeść produktów bezglutenowych, ponieważ jego obecność nie wyrządzi ci żadnej krzywdy. Każdy z nas powinien odżywiać się przede wszystkim zdrowo, jeść dużo warzyw, owoców, ryb i mięs, oczywiście nie zapominając o produktach zbożowych jak mąki, pieczywo czy makarony. Prawidłowa dieta powinna być urozmaicona i jeśli nie jesteś uczulony na gluten, to również dla produktów zbożowych, zawierających gluten powinno znaleźć się w niej miejsce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.